کاوش موضوع جدایش جریان
صفحه اصلی
جدایش جریان
در دینامیک سیالات، جدایش جریان یا جدایش لایه مرزی، جدا شدن یک لایه مرزی از یک سطح به درون یک دنباله است.
یک لایه مرزی هر زمان که حرکت نسبی بین یک سیال و یک سطح جامد وجود داشته باشد، با حضور نیروهای گرانرو در لایه سیال نزدیک به سطح، به وجود میآید. جریان میتواند خارجی، پیرامون یک جسم، یا داخلی، در یک گذرگاه بسته باشد. لایههای مرزی میتوانند آرام یا آشفته باشند. ارزیابی معقولی از اینکه آیا لایه مرزی آرام یا آشفته خواهد بود را میتوان با محاسبه عدد رینولدز شرایط جریان محلی انجام داد.
جدایش در جریانی رخ میدهد که در حال کند شدن است، با افزایش فشار، برای مثال پس از عبور از ضخیمترین بخش یک جسم خط جریانی یا عبور از یک گذرگاه در حال گشاد شدن.
جریان در خلاف جهت افزایش فشار به عنوان جریان در یک گرادیان فشار نامطلوب شناخته میشود. لایه مرزی زمانی جدا میشود که به اندازه کافی در یک گرادیان فشار نامطلوب حرکت کرده باشد که سرعت لایه مرزی نسبت به سطح متوقف شده و جهت آن معکوس شود. جریان از سطح جدا شده و به جای آن به شکل گردابهها و پیچابهها در میآید. سیال پس از جدا شدن، فشاری ثابت بر سطح اعمال میکند به جای فشار مداوم در حال افزایشی که در صورت چسبیده ماندن وجود داشت. در آیرودینامیک، جدایش جریان منجر به کاهش برآ و افزایش پسار فشاری میشود که ناشی از اختلاف فشار بین سطوح جلو و عقب جسم است. این پدیده باعث لرزش سازههای هواپیما و سطوح کنترلی میشود. در گذرگاههای داخلی، جدایش باعث واماندگی و ارتعاشات در پرههای ماشینآلات و افزایش تلفات (بازدهی پایینتر) در ورودیها و کمپرسورها میشود. تلاش و تحقیقات زیادی صرف طراحی خطوط سطح آیرودینامیکی و هیدرودینامیکی و ویژگیهای افزودهای شده است که جدایش جریان را به تأخیر انداخته و جریان را تا حد امکان چسبیده نگه میدارند. نمونهها شامل پرز روی توپ تنیس، گودیهای روی توپ گلف، آشفتگیسازها روی گلایدر که باعث گذار زودهنگام به جریان آشفته میشوند؛ و مولدهای گردابه روی هواپیماها هستند.... بیشتر در ویکی پدیا